Persbericht Vereniging Potgrond- en Substraatfabrikanten Nederland (VPN)

Publicatiedatum: 29-03-2021

Vandaag bracht de Vereniging van Potgrond- en Substraatfabrikanten Nederland een persbericht naar buiten, waarin de huidige situatie met betrekking tot de beschikbaarheid van grondstoffen wordt toegelicht. Niet alleen de consumentenvraag naar potgrond neemt toe,  ook wij als toeleverancier van de professionele tuinbouw worden geconfronteerd met een toenemende schaarste van producten. Lees het volledige bericht hieronder.

Topsport in de potgrond- en substraatbranche
Met de hernieuwde aandacht en waardering voor tuinieren in tijden van COVID-19, is de vraag naar potgrond in de consumentenmarkt in de afgelopen 12 maanden met ongeveer 20% gegroeid. Daarnaast groeit de vraag naar potgrond- en substraat bij professionele afnemers in de tuinbouw. Een trend die we niet alleen zien in Nederland maar ook elders in Europa. In combinatie met een grote druk op de beschikbaarheid van belangrijke grondstoffen zoals kokos, boomschors en veen geeft dit een serieuze uitdaging voor producenten en leveranciers van potgrond- en substraten. “Het is alle zeilen bijzetten voor onze leden om in deze omstandigheden alle afnemers op tijd de gevraagde hoogwaardige producten te leveren, echt topsport”. Dit constateert de Vereniging Potgrond- en Substraat-fabrikanten Nederland (VPN) op basis van een recent onderzoek onder haar leden.

Afgelopen najaar waren er al de nodige voortekenen dat de beschikbaarheid van grondstoffen voor de potgrond- en substraatbranche onder druk stond. De vraag was toen nog of dit een tijdelijk of meer structureel karakter heeft. “We constateren nu dat door een samenloop van omstandigheden het voor onze leden een nog grotere uitdaging is geworden om de klanten te kunnen bedienen” aldus Ted Vollebregt, voorzitter van de VPN. “Ik heb de neiging om de veranderingen structureel te noemen”.

Allereerst speelt voor grondstoffen die vanuit Azië moeten komen, zoals kokos uit India, dat er een disbalans is in de beschikbaarheid van containers, schepen en havencapaciteit. In de afgelopen maanden is de transporttijd voor een container vanuit India verdubbeld van 5 naar 10 weken en is de prijs soms verdrievoudigd. Dit heeft ook weer effect op andere grondstoffen die per container naar Nederland worden vervoerd. Daarnaast zie je door de aantrekkende economie in bepaalde delen van de wereld dat heel veel producten schaarser en duurder aan het worden zijn. We zien dit ook nadrukkelijk bij voor de sector belangrijke producten als folies (verpakkingen), meststoffen en pallets.

Voor een belangrijke grondstof als veen lag de oogst in bijvoorbeeld de Baltische Staten het afgelopen jaar gemiddeld 20% lager vanwege lange periodes met regen. Ook is er invloed door politieke discussies en het achterblijven van vergunningen in Ierland en Duitsland. Hierdoor neemt de beschikbaarheid van veen in Europa af, terwijl er in de basis meer dan voldoende veen is. Zo wordt Ierland, van oudsher een belangrijk veenproducent, daarmee van exporteur opeens importeur van veen.

Naast de beperktere beschikbaarheid van belangrijke grondstoffen als kokos en veen zien we ook een stijgende vraag naar andere grondstoffen zoals boomschors, houtvezel en compost. De beschikbare volumes van deze nieuwere hernieuwbare grondstoffen zijn echter op korte termijn nog beperkt.

“Het is wel bijzonder dat zo vroeg in het (tuin)seizoen er al zoveel druk op de beschikbaarheid van grondstoffen en materialen is. Onze leden willen de markt bedienen maar we naderen dit voorjaar echt wel de grenzen van de huidige capaciteit in de sector. De klanten op de gewenste wijze bedienen lukt alleen door alle extra inzet en creativiteit van onze leden” aldus Han de Groot directeur VPN. “Wij adviseren afnemers van potgrond- en substraat dan ook tijdig en regelmatig met de eigen leverancier(s) te overleggen. Alleen op die manier kun je er met elkaar voor zorgen dat de kwantiteit en kwaliteit van het geleverde product op niveau blijft.”

De VPN ziet in de recente ontwikkelingen een illustratie van haar geschetste toekomstbeeld uit de beleidsagenda “Een sterke, onmisbare basis”. Alle beschikbare grondstoffen zijn heel hard nodig om aan de groeiende mondiale vraag naar substraten te kunnen voldoen. Substraten zijn essentieel voor een verantwoorde voedselproductie en voor groene leefbare steden.

De VPN vertegenwoordigt ongeveer 20 bedrijven die wereldspeler zijn als het gaat om innovatie en productontwikkeling. De leden van de VPN zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor ca. 98% van de in Nederland geproduceerde substraten. Op jaarbasis wordt ongeveer 7,5 miljoen m3 substraat geproduceerd goed voor een omzet van ca. € 400 miljoen euro.

(Bron: De VPN)